vrijdag 7 november 2014

Sleep tips #1: Wat kan je doen zodat je vroeg in slaap valt

Hoi,
Vandaag heb ik wat sleep tips voor jullie. Want iedereen herkent toch wel: je ligt heerlijk in je bedje en dan gaat die irritante wekker weer. Maar het is nog veel te vroeg. Dus je drukt toch maar weer op die snooze knop. En dan schrik je ineens wakker. 'Huh de laatste keer toen ik keek was het nog maar 7 uur. En ik heb echt maar 1 keer op die snooze knop gedrukt, toch? En hoe kan het nu dan al 8 uur zijn?? En over 15 minuten begint mijn eerste les! Stress!' Mij lijkt het dat niemand hier echt zin in heeft dus daarom geef ik wat tips vandaag over hoe je dat soort situaties kan voorkomen. Veel lees plezier!
 
Ga op tijd slapen.
Dit spreekt eigenlijk wel voor zich. Niemand komt 's ochtends snel een bed uit als hij maar een paar uurtjes heeft geslapen. Zorg dus dat je op tijd gaat slapen! Een mens heeft zo'n 8 uur slaap nodig en een puber nog meer (zo'n 9 tot 10 uur). Dus als je maar 4 uurtjes hebt geslapen wil je natuurlijk niet echt opstaan. Zelf lig ik zo ongeveer 9 a 10 uur in mijn bed. Wat soms nog niet genoeg blijkt te zijn, want soms kan ik echt mijn bed niet uitkomen.

Ga elke dag om dezelfde tijd naar bed
Ik kan wel merken dat deze tip echt verschil maakt. Op zondag kan ik altijd heel moeilijk in slaap komen omdat ik in het weekend op hele andere tijden heb geslapen dan op normale dagen. Zorg daarom echt voor een vast slaap ritme.



Kom elke dag om dezelfde tijd je bed uit
Ook een reden dat ik op zondag niet goed in slaap kan komen, komt ook doordat ik zondag ochtend nog heel lang in bed lig. En dan heb ik niet echt zin om zo vroeg te gaan slapen. Slaap dus niet te lang uit in het weekend.

Doe geen inspannende dingen meer ´s avonds
Zorg ervoor dat je voordat je gaat slapen geen afspraken hebt of moeilijke gesprekken moet voeren. Het is verstandig om ook geen huiswerk meer te maken vlak voordat je gaat slapen. Het beste is om een uur voordat je gaat slapen geen inspannende dingen meer te doen en een beetje te relaxen. Rustig muziekje luisteren (dus geen rap zoals ik), boekje lezen (maar geen hele spannende) of lekker met een kopje thee op de bank.



Eet geen grote maaltijd voor het slapen
Ga geen hele maaltijden eten voordat je naar bed gaat. Dit gaat je lichaam allemaal verteren en val je niet in slaap. Ook gaat je lichaam dit omzetten in vet (je word dus dikker).

Demp de lichten

Om te kunnen slapen moet je lichaam het stofje (ga ff googelen om te kijken hoe het heet) melatonine aanmaken. Melatonine wordt de hele dag aangemaakt. Maar in de avond word de melatonine aanmaak meer. Licht remt deze aanmaak af. Zorg dus voor zo min mogelijk licht. Doe al je lampen uit en doe kaarsjes aan (wordt het ook nog gezelliger).

 

Zet je televisie, computer en mobiel uit
Ook deze 3 apparaten (en alle andere elektronische apparaten) zorgen ervoor dat er minder melatonine word aangemaakt. Zorg er dus voor dat je deze apparaten uit zet. Het liefst een uur voordat je gaat slapen. En als je toch niet zonder deze apparaten kan, zet dan de helderheid lager. Ik loop nu wel zo lekker op te noemen wat je allemaal moet doen en laten, maar zelf zit ik altijd nog tot vlak voordat ik mijn bed inga aan mijn blog te werken. Ik heb dan gewoon meer inspiratie dan op andere momenten van de dag. En eigenlijk heb ik nu ook alleen maar tijd, de rest van de dag zit ik op school of ben ik met mijn huiswerk bezig.

Leg je kleren voor de volgende dag alvast klaar
Deze tip voer ik wel elke dag uit. En dat is maar goed ook, want 's ochtends heb ik niet echt de tijd om een kwartier voor de kast te staan en te bedenken wat ik nu weer aanmoet. Als je zo iemand bent die zich kleedt naar hoe je je voelt, kan je ook twee setjes klaarleggen en 's ochtends bedenken welke je kiest. 


Pak je tas voor de volgende dag alvast in
Dit is ook echt super handig. Als je 's ochtends loopt te stressen omdat je eigenlijk nu weg moet, maar je tas nog moet inpakken. Is de kans groot dat je iets vergeet. Maar als je het 's avonds doet, terwijl je alle tijd hebt, is de kans heel wat kleiner dat je iets vergeet. Daarom doe ik het dus ook 's avonds.

Zorg dat je kamer goed donker is
Als het om je heen donker is gaat je lichaam meer van het hormoon melatonine aanmaken en val je sneller in slaap. Zorg daarom dat het goed donker in. Zelf heb ik verduisteringsgordijnen en nog eens normale gordijnen daarover heen, dus in mijn kamer is het wel goed donker.

Dit was het dan weer voor deze week. Ik hoop dat jullie dit artikel leuk vonden. En dat jullie er ook wat aan hebben gehad. Als jullie zelf nog tips hebben hoor ik het graag. Tot zondag. XXX Saskia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten