zaterdag 2 augustus 2014

Paardijden #1: Kleding

Hoi,
Vandaag weer een nieuw artikel voor jullie. Deze keer wil ik het met jullie hebben over mijn grootste hobby, namelijk paardrijden. Ik zit nu ongeveer 2 jaar op paardrijden en beleef er nog steeds veel plezier aan. En dat plezier wil ik graag met jullie delen. Ik wil verschillende artikelen gaan maken over paardrijden met vandaag als eerste een artikel over kleding. Veel plezier!

Waarom speciale kleding als je gaat paardrijden?
Dit vroeg ik me vroeger ook altijd af. Nou eigenlijk is het heel logisch: als je gaat voetballen draag je voetbal outfit, als je gaat turnen draag je een turnpakje en als je gaat dansen doe je dat ook niet in je spijkerbroek. Dus dan lijkt het me toch ook normaal dat als je gaat paardrijden je ook paardrij kleding draagt. Toch?

Moet je als je begint met paardrijden meteen allerlei paardrijkleding kopen?
Nou ik vind van niet! Er zijn eigenlijk drie kledingstukken die je echt nodig hebt. Een cap (wat is dat nou weer?), paardrijlaarzen en een paardrijbroek. Een cap (leg straks uit wat het is) kan je vaak lenen bij de manege. Paardrijlaarzen heb je in het begin niet echt nodig, normale laarzen voldoen ook prima. En een paardrijbroek heb je ook in het begin niet nodig, hier kan je namelijk ook een legging voor gebruiken. Dus als je op paardrijden wilt, laat je niet tegen houden door de kosten van je outfit want eigenlijk kost dat in het begin helemaal niets.

Mijn paardrijfoutfit!

Een cap!
Dit is eigenlijk het belangrijkste wat je nodig hebt als je op een paard stapt. Op veel maneges (zo ook op die van mij) mag je niet paardrijden zonder een cap. Dus natuurlijk hoort dit bij mij paardrijfoutfit!

Wat is een cap?: Voor de mensen die er nog nooit van hebben gehoord: een cap is eigenlijk een soort fietshelm (veel mensen gebruiken een fietshelm ook als cap), maar een cap is dan wel steviger dan een fiets helm. Onderaan de cap zit een gesp zodat de cap (als je de gesp sluit) niet van je hoofd valt.
Waarom draag je een cap?: Ik (en vele anderen) draag me cap omdat het moet op mijn manege. Maar dat lijkt me logisch. De tweede reden dat ik een cap draag is: als je van een paard valt (ja dat kan ook gebeuren) kan het gebeuren dat je op je hoofd valt. Dan kan je zo een hersenschudding oplopen en dat wil ik natuurlijk niet.
Wanneer draag je een cap?: Dit lijkt me een beetje logisch, als je op een paard zit. Maar dat is niet alles, zelfs als je je paard aan het poetsen bent is het handig om een cap op te hebben. Een paard is namelijk een dier (duh) en dieren kunnen heel onvoorspelbaar zijn. En geloof mij, je hebt geen zin in een paardenhoofd tegen je eigen hoofd. Want dat doet pijn!
Waar koop je een cap: In bijna alle winkels die paardrij artikelen verkopen vind je wel een cap. Ik heb mijn cap gekocht bij Epplejeck en ben er super blij mee. Deze cap heb ik. Heb hem nu ongeveer een jaar en ben er nog steeds super tevreden mee. Dus zoek je nog een leuke cap dan kan dit linkje je misschien helpen, als je tenminste 60 euro uit kunt geven.

Paardrijhandschoenen!
Handschoenen vind ik zelf ook best wel belangrijk als je gaat paardrijden. En dan niet alleen in de winter. Dit draag ik elke keer als ik ga paardrijden.

Wat zijn paardrijhandschoenen?: Later we even aannemen dat iedereen die dit leest wel weet wat handschoenen zijn, paardrijhandschoenen verschillen er eigenlijk niet echt veel van.
Waarom draag je handschoenen?: Normaal gesproken draag je handschoenen als het koud is, maar dat is bij paardrijden niet het geval. Paardrijhandschoenen draag je omdat anders de teugels (die gebruik je om je paard te sturen) in je handen gaan snijden. Wat ook heel handig is aan mijn paar handschoenen is dat die een anti-slip binnenkant hebben.
Wanneer draag je handschoenen?: Vroeger (toen ik nog maar net op paardrijden zat) droeg ik nooit handschoenen. Tot ik jarig was en van me vader een paar handschoenen kreeg (de rechtse op de foto), wel een paar dikke want het was bijna winter. Toen werd het weer lente/zomer en vond ik die warme winter handschoenen wel een beetje te dik. Dus heb ik een paar wat dunnere handschoenen gekocht (links op de foto). En die draag ik zelfs als het 30 graden is. En eigenlijk ben ik er gewoon aan gewend en heb ik nooit zweet handen.
Waar koop je handschoenen?: Net als de cap, kan je handschoenen bijna in elke paardrij artikelen winkel kopen. Ik heb allebei de handschoenen bij de Epplejeck vandaan. De rechtse kost 3 euro en de linkse kost 5 euro.

Paardrijbroek!
Bij mij duurde het ook niet zo lang totdat ik een paardrijbroek ging dragen. Eerst reed ik gewoon in een spijkerbroek maar ik vind een paardrijbroek toch net iets lekkerder zitten op een paard.

Wat is een paardrijbroek?: Er zijn eigenlijk twee soorten paardrijbroeken. Type één zie je boven op de foto en type twee zie je op deze foto. Het verschil is dus eigenlijk dat bij type twee de binnenkant van de benen anders gevoerd zijn dan bij type één. Ik weet eigenlijk niet waar dat voor is. Ik weet alleen dat ik dat heel irritant vind en daarom altijd dit soort broeken draag. Voor de rest lijkt een paardrijbroek gewoon op een normale broek.
Waarom draag je een paardrijbroek?: Een paardrijbroek draag je eigenlijk maar om één reden, en dat is: aan de binnenkant van een normale broek zitten vaak naden en als je dan lang op een paard gaat zitten en je benen tegen het zadel aan legt, drukken die naden tegen het zadel aan en dat doet pijn. Dit weet ik allemaal uit boeken/internet, heb dit nog nooit in het echt meegemaakt.
Wanneer draag je een paardrijbroek?: Een paardrijbroek draag je bijna altijd als je op een paard zit. Zelfs als het 30 graden is, kan je beter geen korte broek aan doen, want dan zit je weer moeilijk te doen met naden die pijn doen.
Waar koop je een paardrijbroek?: Volgens mij word dit een beetje eentonig. Een paardijbroek kan je in elke winkel kopen waar ze paardrij artikelen hebben. Ik heb zelf me paardrijbroek bij de Epplejeck gekocht. Hier heb ik alleen geen linkjes van. Kan ze namelijk niet vinden. Ik heb ze in ieder geval hier gekocht.

Paardrijsokken!
Dit hebben de meeste mensen niet echt nodig, maar ik vind het wel handig. Dus hoort dit ook echt bij mijn paardrijoutfit.

Wat zijn paardrijsokken?: Ik noem dit nou wel paardrijsokken maar eigenlijk zijn dit gewoon lange sokken, een soort van kniekousen.
Waarom draag je paardrijsokken: Ik heb altijd last van dat als ik normale kleine sokjes neem en paardrijlaarzen aandoe dat die sokjes alweer helemaal uit zijn als ik op mijn paard stap. Niet handig dus. Daarom draag ik langere sokken die ik ook over mijn broek heen doe zodat ze zeker blijven zitten.
Wanneer draag je paardrijsokken?: Ik doe eigenlijk precies hetzelfde als bij de handschoenen. In de winter draag ik het dikke paar en in de lente/zomer het dunne paar.
Waar koop je paardrijsokken?: Eigenlijk hoef je niet echt speciale paardrijsokken te gebruiken. Je kan ook gewoon kniekousen gebruiken. Het dikke paar paardrijsokken (links) zijn ook gewoon kniekousen. Het andere paar zijn wel echte paardrijsokken. Dit is de link, ze kosten 6 euro.

Paardrij jasje!
Dit draag ik niet elke keer als ik ga paardrijden, maar wel vaak. Meestal draag ik gewoon het shirtje wat ik die dag ook aanhad. Met een van deze twee eroverheen.

Wat is een paardij jasje?: Het is eigenlijk precies als de paardrijsokken, ik noem het wel een paardrij jasje maar eigenlijk zijn het gewoon normale jasjes. Ik gebruik ze alleen voor paardrij jasjes.
Waarom draag je een paardrij jasje?: Omdat ik het anders koud heb. Daarom draag je toch een jas? Bij een paardrij jasje is dat eigenlijk gewoon hetzelfde.
Wanneer draag je een paardrij jasje?: Ik draag bijna altijd wel een paardrij jasje. De rechtse draag ik als het wat kouder is. En de ander als het wat warmer is. En in de winter draag ik ze ook vaak over elkaar heen.
Waar koop je een paardrij jasje?: Het zijn allebei wel echte paardrij jasjes. De rechtse heb ik eigenlijk gekocht om als gewoon jasje te gebruiken. Maar na een tijdje ben ik die toch als paardrij jasje gaan gebruiken. Die ander heb ik wel in een echte paardij artikelen winkel gekocht. Namelijk bij Epplejeck.

Paardrijlaarzen!
Dit is ook heel belangrijk als je gaat paardrijden. Paardrijlaarzen draag ik eigenlijk ook al vanaf het begin.

 Wat zijn paardrijlaarzen?: Paardrijlaarzen zijn eigenlijk laarzen die heel strak om je been heen zitten. En ze zijn meestal heel hoog.
Waarom draag je paardrijlaarzen?: De belangrijkste reden is eigenlijk omdat als je sneakers draagt ze vast kunnen gaan zitten in de stijgbeugels en geloof mij dat is geen pretje.
Wanneer draag je paardrijlaarzen?: Heel simpel: altijd!
Waar koop je paardrijlaarzen?: Ik heb die van mij (alweer) bij Epplejeck gekocht. Dit is de link, ze kosten alweer best wel veel geld namelijk 30 euro.

Dit was het artikel voor vandaag. Het spijt we heel erg dat ik een dag te laat ben. Ik had het artikel wel eerder af kunnen hebben maar dan zou het echt heel afgeraffeld zijn. En zeg nou zelf, je hebt toch veel liever een artikel dat een beetje te laat is dan een artikel die afgeraffeld is. Toch? Tot morgen. XXX Saskia



Geen opmerkingen:

Een reactie posten