dinsdag 22 juli 2014

Huisdieren #1: Mijn cavia's

Hoi,
Vandaag heb ik weer een artikel voor jullie. Deze keer gaat het artikel over mijn cavia's. Ik ga wat vertellen over de geschiedenis van de cavia, wat over cavia rassen, hoe ik ze heb gekregen en over de voeding en andere verzorging. Veel lees plezier!


Wat over de geschiedenis van onze cavia's:
De wilde cavia's komen uit Zuid-Amerika. Daar heb je verschillende soorten cavia rassen. De bergcavia is de wilde vorm van de cavia's die we nu kennen. Deze cavia komt uit de landen Chili en Peru. Daar werden ze door de indianen als huisdier gehouden. Maar ook werden ze (als er niet genoeg eten was) opgegeten. En ook werden ze aan de zonnegod geofferd en meegegeven in het graf. De Nederlandse kooplieden zagen deze kleine, schatige beestjes bij de indianen en gingen ze meenemen voor hun kinderen in Nederland. Zo'n tien jaar later werden de in Nederland gefokte cavia's naar Frankrijk en Engeland meegenomen om daar te verkopen. Dit gebeurde rond 1670.

Cavia rassen:
Als eerste heb je verschil in vacht. Je hebt namelijk gladhaar, borstel/ruw haar en lang/angora haar. Als tweede heb je verschil in kleur. Je hebt zwart, chocolade bruin, rood, lilac, crème, beige en wit. Maar ook heb je meerkleurigen. Ik heb zelf twee cavia's, Blacky en Lucky. Blacky is zwart en Lucky is meerkleurig.

      Gladhaar

 Borstel/ruw haar


Lang/angora haar
                           









 Zwart                                                                                              Chocolade bruin


 








 Rood                                                                                                Lilac

 






Beige


                                                                                                            Créme

 Wit

 Hoe ik mijn cavia's heb gekregen:
Ik heb mijn cavia's voor me 11de verjaardag gekregen. Ik had al goudvissen en parkieten (ga ik nog een ander keer een artikel over maken) maar daar kan je niet echt mee knuffelen zoals je wel met cavia's kan. Dus mocht ik van me moeder een cavia. Maar omdat het toch wel zielig is, een cavia alleen, mocht ik er twee. Wel twee vrouwtjes want ze had geen zin in kindjes en twee mannetjes kunnen gaan vechten. Dus wij naar een fokker. Ik zag drie cavia's die ik wel leuk vond, de twee die ik nu heb en nog een ander. Ik had het idee om ze op schoot de nemen en zo. Die ander was heel druk dus als ik die dan op schoot zou nemen zou die er misschien wel van afrennen. Dus hebben we toch maar die twee die we nu hebben genomen.


Eten + drinken:
Cavia's moeten altijd water hebben om te drinken. Dat moet je elke dag verschonen. Cavia's leven grotendeels van hooi. Dus dit moet je ook elke dag opnieuw geven. Als tweede krijgen ze (bijna elke dag opnieuw) gewoon cavia voer. Als derde krijgen ze (ongeveer 1 keer per week) een knaagstok. En als laatste krijgen ze groenvoer. Dit is groeten en fruit. Bijna elke dag geef ik (of me moeder) ze een bakje met verschillende soorten groenten en fruit. Ook krijgen ze bij alle maaltijden de overblijfselen van het groente/fruit.

Verzorging:
Ook moet je elke week de kooi verschonen. Dit doet me vader, met (als ik vrij ben) mijn hulp. Ook moet je soms de vacht borstelen. Met langhaar cavia's moet dit elke dag gebeuren, anders krijg je klitten die er niet meer uit gaan. Ook moet je zo nu en dan de nageltjes knippen anders krijgen de cavia's er last van.

Dit was het artikel dan weer voor deze keer. Ik hoop dat jullie dit artikel leuk vonden. Laat ook vooral weten wat jullie er van vonden. Tot morgen. XXX Saskia.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten