maandag 21 juli 2014

Koken/bakken #3: Marmer cake

Hallo,
Vandaag ga ik weer een recept met jullie delen. Marmer cake. Dit is echt altijd me favoriete cake geweest. Dus ik dacht: waarom ga ik het zelf niet een keertje maken? Vandaag heb ik dat dus ook gedaan en wil ik het graag met jullie delen. Veel lees plezier!

Ingrediƫnten:

  1. Vanillestokje of 1 theelepel vanille-extract
  2. 185g boter
  3. 230g kristalsuiker
  4. 280g zelfrijzend bakmeel
  5. 185ml melk
  6. 3 eieren
  7. 2 eetlepels cacaopoeder
  8. 4 eetlepels warme melk (extra)
Keukenspullen:
  1. Bakblik (25 x 11 x 7,5 cm)
  2. Bakpapier 
Bereiden: 

 










Verwarm de oven voor op 160°C. Vet een cakeblik van 25 x 11 x 7,5 cm in en bekleed de bodem met bakpapier.


Splijt het vanillestokje en schraap de zaadjes eruit boven een kom. Of doe het vanille-extract in een kom. 


Voeg de boter en suiker toe en klop er een lichtgekleurd, schuimig mengsel van. 


 Voeg de eieren een voor een toe; klop tussendoor steeds goed.

 

Zeef het meel in een kom. Spatel het meel met een grote metalen lepel (of spatel) voorzichtig door het botermengsel, afgewisseld met de melk, tot het beslag net gemengd en bijna glad is. En maak er niet zo troep van als ik heb gemaakt!


 Doe de helft van het beslag over in een andere kom.


 








Meng het cacaopoeder en de extra melk in een kleine kom en roer er een glad papje van. Roer dat door een van beide hoeveelheden cakebeslag; meng het goed.

Schep met twee grote lepels beide beslagsoorten om en om in het geprepareerde blik. 'Snijd' met een metalen vleespen vier keer door het mengsel om een marmereffect te creƫren. Hier is het dus volkomen mis gegaan. Het is (denk ik) de bedoeling om laagje vanille, laagje chocolade, laagje vanille, ect te doen. Maar ik deed dus klein schepje vanille, klein schepje chocolade, klein schepje vanille, ect. Daardoor is het dus eigenlijk chocolade cake geworden.



En dit had ik ook maar beter niet kunnen doen. Ik dacht er is geen tijd meer om de cake in de oven te zetten. Dan zet ik het wel in de koelkast en doe ik de cake later in de oven. Nou, doe dit niet!! Het cake beslag word er heel nat van en de cake is niet meer te eten.


Bak de cake 50-60 minuten of tot een caketester die je in het midden steekt er schoon uitkomt. Neem de cake uit de oven en laat hem 5 minuten in het blik staan voor je hem op een rooster stort om hem volledig te laten afkoelen.



En dit was dan het resultaat. Echt rampzalig! Heb er een hap van genomen en ik moest nog net niet naar de wc rennen, maar het smaakte echt verschrikkelijk! Dus echt mislukt! Zet hem dus echt niet in de koelkast! 
 
De marmercake blijft 3-4 dagen goed als je hem op een koele plaats in een goed afgesloten trommel bewaart. Je kunt hem ook invriezen in een goed afgesloten bak; dan is hij tot 6 weken houdbaar.  
 
Dit was het dan weer voor vandaag. Ik hoop dat jullie dit recept ook gaan maken maar dan wel goed. Tot morgen! XXX Saskia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten